Porady

CIŚNIENIE W OPONACH

Regularne kontrolowanie ciśnienia w oponach samochodu to prosty sposób, aby ograniczyć ryzyko wypadku. Poniżej wyjaśniamy czym może skutkować niewłaściwe ciśnienie w oponach i dlaczego warto systematycznie sprawdzać czy spełniamy zalecenia producenta samochodu.

kontrola ciśnienia w oponach

Dlaczego utrzymanie właściwego ciśnienia w oponach jest ważne?

Prawidłowe ciśnienie w oponach to same korzyści, spośród których najważniejsze to:

  • Bezpieczeństwo: Odpowiednio napompowana opona zapewnia lepszą kontrolę nad prowadzonym pojazdem oraz daje stabilność w momencie hamowania. Ponadto pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury wewnątrz opony, ograniczając w ten sposób ryzyko jej uszkodzenia.
  • Ekonomia: Przyczynia się do ograniczenia zużycia opon i paliwa. Dzięki czemu możliwe jest zaoszczędzenie nawet dwóch zbiorników paliwa rocznie, a także przedłużenie żywotności opony.
  • Środowisko naturalne: Nieprawidłowo napompowana opona przyczynia się do zwiększonego zużycia paliwa, a tym samym wyższego poziomu emisji CO2.
  • Wygoda: Pewność prowadzenia i lepsza kontrola nad pojazdem.

 

regularna kontrola ciśnienia

Jak często należy sprawdzać ciśnienie w oponach?

Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów, dlatego aby zapobiec niebezpiecznym sytuacjom, ciśnienie w oponach należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu. Ciśnienie warto także sprawdzać każdorazowo przed rozpoczęciem dłuższej podróży. 

Warto pamiętać, że pomiaru ciśnienia dokonuje się, gdy opony są zimne. Ciśnienie w stałej objętości wzrasta wraz ze wzrostem temperatury, więc otrzymamy różne odczyty na ciepłych i zimnych oponach.

ciśnienie w oponach - obciążenie samochodu

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach?

Prawidłowe ciśnienie w oponie zapewnia optymalne przyleganie opony do podłoża. Wartość zalecanego ciśnienia w oponach pojazdu możesz sprawdzić w instrukcji obsługi lub poszukać etykiet. Etykiety znajdować się mogą w schowku, po wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa lub być umieszczone na słupku i widoczne po otwarciu drzwi kierowcy. Należy mieć na uwadze, że przy większym obciążeniu pojazdu opony wymagają wyższego ciśnienia.

Zazwyczaj wartości zalecanego ciśnienia znajdują się w tabeli i są różnicowane względem rozmiaru opon, ilości pasażerów oraz zabieranego przez nich bagażu. Dla wygody wartości ciśnienia podawane są zamiennie w kilku jednostkach (bar/psi/kPa).

kontrola ciśnienia w oponach

Zbyt wysokie ciśnienie w oponie

  • Zbyt wysokie ciśnienie w oponie powoduje zmniejszenie jej sprężystości, co wpływa negatywnie na komfort prowadzenia pojazdu. Nierówności drogi są gorzej tłumione i w większym stopniu przenoszone na układ zawieszenia.
  • Zmniejsza się powierzchnia styku opony z podłożem. W konsekwencji prowadzi to do jej nierównomiernego zużycia oraz może być przyczyną uszkodzeń strukturalnych. W oponie ze zbyt wysokim ciśnieniem środek bieżnika zużywa się intensywniej od boków opony.
  • Mniejsza powierzchnia styku opony z podłożem wpływa na sterowność samochodu i utrudnia efektywne hamowanie.

nieodpowiednie ciśnienie w oponach samochodu

Zbyt niskie ciśnienie w oponie

  • Zbyt niskie ciśnienie powoduje wzrost temperatury opony podczas jazdy, co prowadzi do powstawania uszkodzeń wewnętrznych i zwiększenia oporów toczenia. Wzrasta spalanie, a pracująca w nieoptymalnych warunkach ścianka boczna opony zużywa się dużo szybciej. W drastycznych przypadkach może to doprowadzić nawet do wybuchu opony. 
  • Zmniejsza się powierzchnia styku opony z podłożem. Jej ścianki boczne zużywają się intensywniej niż środek bieżnika, co przyspiesza konieczność wymiany opony.
  • Mniejsza powierzchnia styku opony z podłożem wpływa na sterowność samochodu i utrudnia efektywne hamowanie. Dodatkowo zwiększa się ryzyko aquaplaningu, ponieważ bieżnik nie przylega poprawnie do drogi i nie jest w stanie optymalnie odprowadzać wody.

napełnianie opon azotem

Czy warto napełniać opony azotem?

Azot ulega mniejszym zmianom objętości wraz ze zmianą temperatury. Jest to największa zaleta pompowania kół azotem.

napełnianie opon

Czy można napełnić powietrzem oponę wcześniej napełnioną azotem?

Tak, jednak należy się liczyć z tym, że utracimy część korzyści wynikających z zastosowania czystego azotu. Lepsze jednak to, niż jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponie.