116 profesjonalnych warsztatów z ponad 2000+ w Europie

27 lat doświadczenia w branży opon i usług samochodowych

Średnio 4,5 gwiazdki na Google z ponad 128 560 recenzji

Mycie samochodu zimą – jaką metodę wybrać?

Mimo wielu mitów i wątpliwości dotyczących mycia samochodu zimą nie należy zaprzestawać tej czynności. Gdy ulice są zasypane solą, a razem ze śniegiem czy deszczem na pojazd spadają różnego typu zabrudzenia, obowiązkowo musimy pamiętać o jego regularnym czyszczeniu, a także o woskowaniu. Podpowiadamy, jak wybrać najlepszy i najmniej inwazyjny sposób mycia auta zimą.

 

Pierwszą decyzją, jaką musisz podjąć, gdy decydujesz się na umycie auta zimą, jest to, w jakiej myjni samochodowej chcesz to zrobić. Właściciele myjni oferują szeroki wybór sposobów czyszczenia samochodu. Należy jednak rozważyć każdą z opcji pod kątem panującej aury pogodowej i związanych z nią problemów, takich jak ujemne temperatury, padający śnieg czy zimowanie auta pod gołym niebem podczas mrozów.

Myjnia ręczna – najlepsza metoda, ale nie na zimę

 

Pierwszym, najprostszym sposobem na wyczyszczenie samochodu jest umycie go ręcznie. To najdokładniejsza technika mycia auta. Zaletą ręcznego czyszczenia pojazdu jest fakt, że każdy, nawet najmniejszy element będzie skrupulatnie umyty, a następnie – co zimą szczególnie istotne – osuszony i zaimpregnowany poprzez woskowanie.

 

Taka metoda czyszczenia samochodu nie sprawdzi się jednak, jeśli chcesz umyć pojazd pod gołym niebem. Podczas mrozu wokół mytego samochodu szybko pojawią się zamarznięte kałuże, na których łatwo się poślizgnąć. Dodatkowo mycie mogą uniemożliwiać opady śniegu.

 

Dlatego jeśli decydujesz się na mycie ręczne, koniecznie powinieneś znaleźć zadaszoną przestrzeń lub myjnię ręczną. Pamiętaj, aby po umyciu zadbać o prawidłowe osuszenie wszystkich części pojazdu. Jeśli w wolnych przestrzeniach zostanie woda, zacznie ona zamarzać, a następnie rozsadzać części samochodu i doprowadzać do ich zniszczenia.

 

Zobacz także: Jak poradzić sobie z zamarzniętym zamkiem w samochodzie?

Mycie samochodu zimą - wybór metody

Myjnia bezdotykowa – bez zarysowań, ale możliwe usterki

 

Kolejnym sposobem na wyczyszczenie samochodu zimą jest skorzystanie z myjni bezdotykowej. Z pewnością wśród plusów tej metody można wymienić niską cenę i stosunkowo szybkie umycie auta strumieniem wody pod ciśnieniem. Dodatkowo samochodu nie dotykają żadne szczoty, które mogą ewentualnie zarysować jego lakier.

 

Myjnie bezdotykowe zimą mają jedną bardzo poważną wadę – nie posiadają możliwości osuszenia auta. Wystawienie mokrego auta na działanie mrozu, jak to już zostało wspomniane, może prowadzić do zamarznięcia i zniszczenia jego uszczelek, klamek i zamków, a w efekcie będzie skutkowało kosztowną naprawą. Auto po myjni bezdotykowej należy więc osuszyć ręcznie.

 

 

Myjnia automatyczna – rozwiązanie wygodne, ale ryzykowne

 

Myjnia automatyczna dla kierowcy to najbardziej komfortowa metoda czyszczenia samochodu. Korzyścią dla właściciela auta jest brak jakiegokolwiek wysiłku fizycznego przy myciu pojazdu. Na gotowe auto można oczekiwać w ciepłym pomieszczeniu, na przykład stacji benzynowej czy nawet w środku mytego samochodu. Plusem jest również możliwość automatycznego osuszenia pojazdu po jego wyczyszczeniu.

 

Na tym jednak plusy myjni automatycznej się kończą. Zimą szczotki, które myją nasz samochód, uprzednio wyczyściły wiele innych aut. Pozostały więc na nich resztki soli, błota i śniegu, które mogą doprowadzić do zniszczenia lakieru i porysowania pojazdu podczas mycia. Dodatkowo duże szczotki nie wymyją dokładnie zakamarków auta i jego mniejszych części. Kolejnym minusem jest także wyższy koszt mycia pojazdu niż w przypadku wcześniej opisanych opcji.

 

Zobacz także: Wymiana i przechowywanie opon – to warto wiedzieć?

 

 

Mycie auta zimą – najlepsze rozwiązanie

 

Podsumowując, najlepszym rozwiązaniem na zimę jest umycie samochodu samodzielnie lub w myjni ręcznej, jednak koniecznie w zadaszonym pomieszczeniu. Należy wówczas pamiętać o jak najdokładniejszym osuszeniu całego samochodu razem ze wszystkimi drobnymi elementami, w których może znaleźć się woda. Na koniec powinniśmy nawoskować samochód, aby uchronić go przed przyszłymi zabrudzeniami, lub nałożyć polimer, gdy temperatura spadnie poniżej zera.

uśmiechnięty mężczyzna w kombinezonie roboczym ze skrzyżowanymi rękami

Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon