116 profesjonalnych warsztatów z ponad 2000+ w Europie

27 lat doświadczenia w branży opon i usług samochodowych

Średnio 4,5 gwiazdki na Google z ponad 128 560 recenzji

Jak przygotować auto do dłuższej podróży?

Chcesz wyjechać na kilka dni i całkowicie oddać się zapomnieniu? Warto wiedzieć, jak przygotować samochód przed podróżą, ponieważ niespodziewane usterki mogą skrócić wymarzony czas na relaks. Co sprawdzić w aucie przed długą trasą?

 

Auto podczas dalekich wyjazdów może ujawnić usterki, które wcześniej trudno było zauważyć. Dlatego każdy kierowca, nim wyruszy w drogę, powinien sprawdzić podstawowe elementy auta. Przegląd techniczny samochodu przed podróżą w wykonaniu fachowca w serwisie First Stop potrwa nie dłużej niż 60 minut. Zobacz, co należy skontrolować w samochodzie, zanim udasz się w podróż.

1. Dokumenty – ubezpieczenie I winiety

 

Niekiedy w ferworze wyjazdu zdarzy Ci się zapomnieć dokumentów auta. Jeszcze gorzej, jeśli masz przy sobie komplet dokumentów, ale okazuje się, że… minął termin ważności przeglądu technicznego lub OC. Sprawdź daty w swoich dokumentach – to absolutna podstawa.

 

Jeżeli wyjeżdżasz za granicę, dowiedz się, jak szerokie zabezpieczenia oferuje Ci autocasco. Wykup dodatkowe ubezpieczenie assistance, jeżeli ubezpieczyciel nie zapewnia Ci należytej ochrony poza Polską.

 

Pamiętaj, że niektóre kraje Europy wymagają specjalnych winiet przed wjazdem na ich drogi. Taką naklejkę na szybę możesz kupić jeszcze w Polsce – np. w Polskim Związku Motorowym. Dzięki temu unikniesz kolejek na granicy.

 

Kiedy upewnisz się, że z formalnościami wszystko w porządku – przejdź do sprawdzania stanu technicznego pojazdu.

Jak przygotować auto do dłuższej podróży?

2. Stan płynów samochodowych

 

Płyny samochodowe zużywają się szybciej niż poszczególne części auta. Dlatego przed wyruszeniem w trasę należy skontrolować poziom płynów – w innym przypadku auto może szybko „zjechać na pobocze”. Niedobór oleju silnikowego i płynu chłodniczego prowadzi do przegrzania samochodu. Niewystarczająca ilość płynu hamulcowego zagraża bezpieczeństwu.

 

Zużyte płyny o nieodpowiednich parametrach często doprowadzają do usterek auta. Możesz udać się do serwisu motoryzacyjnego, by specjalista określił jakość i przydatność płynu chłodniczego i płynu hamulcowego w samochodzie. Samodzielna kontrola poziomu oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy również będzie wystarczająca. Olej sprawdzisz na specjalnym bagnecie z zaznaczonym zakresem maksymalnym i minimalnym poziomu oleju silnikowego.

 

 

3. Sprawność hamulców

 

Jeśli jeździsz w krótkie trasy po mieście, możesz nie zauważyć usterek układu hamulcowego. Ujawnią się one przy gwałtownym hamowaniu z dużej prędkości np. podczas awaryjnego hamowania na drodze szybkiego ruchu. Dlatego przed podróżą dobrze jest skontrolować sprawność hamulców. W czasie przeglądu mechanik może stwierdzić, w jakim stanie są klocki hamulcowe, tarcze, szczęki oraz cylinderki. Nawet zanieczyszczenie tych elementów może powodować gorsze funkcjonowanie całego układu. 

 

Na wizytę w serwisie zdecyduj się koniecznie, gdy zauważyłeś, że:

 

  • wydłużyła się droga hamowania,
 
  • słychać metaliczny odgłos hamowania,
 
  • pedał momentami nie stawia oporu lub trzęsie się,
 
  • podczas hamowania czujesz zapach spalenizny.

 

 

4. Ciśnienie i stan opon

 

Ciśnienie opon jest niezwykle ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie przeszkadza w utrzymaniu kontroli nad pojazdem. Wysokie ciśnienie w oponie może doprowadzić nawet do jej wybuchu.

 

Ciśnienie możesz skontrolować za pomocą specjalnego manometru. Najlepiej udać się w tym celu do serwisu samochodowego, gdzie fachowiec oceni także stan opon. Nieznaczne uszkodzenia ogumienia, które nie przeszkadzają w trakcie codziennej jazdy, mogą pogłębić się na długiej trasie na gorącym asfalcie. Wszelkim nacięciom i otarciom, które wzbudzają Twoje wątpliwości, powinien przyjrzeć się specjalista. Pamiętaj, że sprawne koło zapasowe również może się okazać niezbędne w trasie.

 

Niezwykle ważny jest także bieżnik opony – zbyt płytki może powodować słabą przyczepność, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Zły stan opon to wydłużona droga hamowania, która naraża pasażerów na niebezpieczeństwo. Kiedy głębokość bieżnika schodzi poniżej 1,6 mm, należy bezwzględnie wymienić opony na nowe.

 

 

5. Światła samochodowe

 

Brak działających świateł grozi mandatem, a także powoduje ograniczenie widoczności pojazdu, co naraża go na kolizje. Sprawdź wszystkie światła w samochodzie – mijania, drogowe, pozycyjne, cofania, awaryjne, kierunkowskaz, przeciwmgielne i światła „stop”.

 

W podróży trudno jest dokonać nawet pozornie drobnych napraw, zwłaszcza w środku nocy. W niektórych modelach aut dostęp do halogenów jest utrudniony, co może wymusić kilkugodzinny postój, a ostatecznie skończyć się wizytą w serwisie. W przypadku żarówek ksenonowych niemożliwa jest samodzielna wymiana – konieczna będzie wizyta u mechanika.

 

 

6. Akumulator samochodowy

 

Podczas wyjazdu akumulator stanowi momentami jedyne źródło prądu dla ładowarek, nawigacji czy lodówki turystycznej. Warto skontrolować układ elektryczny wcześniej, aby w trakcie wyjazdu nie zaskoczyło nas wyładowanie się akumulatora.

 

 

7. Wyposażenie zgodne z przepisami innych państw

 

Sprawna gaśnica i trójkąt ostrzegawczy to niezbędne elementy wyposażenia samochodowego w naszym kraju. Kiedy wyjeżdżasz za granicę, może się okazać, że będziesz potrzebować również kamizelki odblaskowej, linki holowniczej i apteczki. Warto je kupić, ponieważ zapewnią Ci bezpieczeństwo w razie awarii i kolizji na drogach całego świata.

 

 

8. Niezbędne narzędzia I części wymienne

 

Nawet jeśli jesteś świetnie przygotowany do trasy, na drodze zawsze może dojść do sytuacji niespodziewanych. Warto w takim przypadku mieć przy sobie najważniejsze narzędzia jak śrubokręt i klucze. Mogą się one przydać nawet przy wymianie żarówki. Warto zaopatrzyć się także w podnośnik i klucze do wymiany koła na zapasowe.

uśmiechnięty mężczyzna w kombinezonie roboczym ze skrzyżowanymi rękami

Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon