AKUMULATOR

Akumulator to serce każdego pojazdu. Tak samo jak Ty nie możesz żyć bez serca, tak i Twój samochód się bez niego nie obędzie. Akumulator zapewnia działanie wielu układów w samochodzie: jest magazynem energii elektrycznej, rozprowadza ją po pojeździe i absorbuje wysokie napięcia, zapobiegając potencjalnym uszkodzeniom. Zapewnij silnikowi energię, jakiej potrzebuje do jego uruchomienia, a Tobie zagwarantuje bezpieczną i przyjemną jazdę.

JAK ZADBAĆ O AKUMULATOR W SAMOCHODZIE

Niski poziom elektrolitu i nieprawidłowe funkcjonowanie obwodu napięciowego to najczęstsze przyczyny awarii akumulatorów. Z tego powodu ważne jest dokonywanie stosownych przeglądów, które zapobiegną częstej wymianie akumulatora.

Pamiętaj, że akumulatory samochodowe są wrażliwe na wysokie i niskie temperatury, dlatego tak ważne jest szczególnie zadbanie o ten element wyposażania auta w okresach fal gorąca czy mrozów.  W okresie zimowym wzrasta ryzyko rozładowania lub innych uszkodzeń akumulatora. Powód? Silnik potrzebuje więcej energii do jego uruchomienia, a ponadto częściej używane są urządzenia wymagające zasilania z akumulatora, takie jak światła przeciwmgielne, oświetlenie, ogrzewanie itp.

Ważna uwaga: należy unikać wykonywania wyłącznie krótkich przejazdów, ponieważ ładowanie akumulatora zaczyna się dopiero po przejechaniu 30-35 km. Bardzo istotne jest, aby przed wyjściem z samochodu pamiętać o wyłączeniu świateł i radia - w przeciwnym razie po powrocie może czekać Cię niemiła niespodzianka: Twój samochód nie odpali, ponieważ rozładuje się akumulator!

KIEDY NALEŻY WYMIENIĆ AKUMULATOR?

Co do zasady, akumulator należy wymieniać co około 4 lata. Akumulatory tracą moc wraz z upływem czasu. W zależności od sposobu użytkowania pojazdu, może wytrzymać nawet 6 lat.

Jeżeli auto nie odpala lub silnik stracił moc, jest to oczywisty sygnał, że należy wymienić akumulator. Jeżeli samochód wykryje jakiekolwiek problemy, na desce rozdzielczej wyświetlona zostanie czerwona kontrolka.

Jeżeli akumulator w samochodzie znajduje się w złym stanie, może mieć negatywny wpływ na wewnętrzne układy elektryczne, takie jak zamek centralny czy ogrzewanie. Istnieje także możliwość, że błąd instalacji elektrycznej może doprowadzić do nieprawidłowej pracy akumulatora. Jeżeli tak się stanie, bezzwłocznie skontaktuj się ze specjalistą serwisowym First Stop.

DLACZEGO NALEŻY WYMIENIĆ AKUMULATOR

  • Rozładowany akumulator uniemożliwia uruchomienie silnika.
  • Większość układów wewnętrznych pojazdu jest od niego uzależniona
  • Zapobiega uszkodzeniom urządzeń elektrycznych: zamka centralnego, klimatyzacji, oświetlenia, radia...
  • Jest wrażliwy na ekstremalne temperatury otoczenia

Częste wątpliwości

CZY MUSZĘ ZAKUPIĆ SPECJALNY AKUMULATOR JEŚLI MÓJ SAMOCHÓD WYPOSAŻONY JEST W SYSTEM START-STOP?

Tak, w pojazdach wyposażonych w ten rodzaj technologii montowane są specjalne akumulatory posiadające wysoką pojemność ładowania.

WYŁADOWAŁ MI SIĘ AKUMULATOR, CO ROBIĆ?

Aby uruchomić samochód potrzebujesz dwóch rzeczy: pomocy innego pojazdu i kabli rozruchowych. Pamiętaj, że napięcie akumulatora drugiego samochodu powinno być zbliżone do napięcia Twojego akumulatora, i że w pierwszej kolejności należy podpiąć biegun ujemny oznaczony kolorem czarnym, a następnie biegun dodatni oznaczony kolorem czerwonym. Po uruchomieniu samochodu należy przejechać kilka kilometrów, aby akumulator mógł ponownie zacząć się ładować.

Najlepiej jednak jest dotrzeć do specjalistycznego punktu First Stop, gdzie nasi pracownicy dokonają właściwej kontroli i oceny akumulatora.

JAK NAŁADOWAĆ AKUMULATOR?

Jeżeli alternator samochodu funkcjonuje prawidłowo, wystarczy wyjechać na ulicę i przejechać odpowiednio długi odcinek, aż akumulator osiągnie minimalny poziom naładowania (potrzeba około dwóch godzin jazdy).

Inną opcją jest przyjazd do najbliższego punktu First Stop, gdzie nasi eksperci dokonają kontroli akumulatora, naładują go, jeśli nie został uszkodzony, lub wymienią na nowy, jeśli zajdzie taka konieczność.

CO TO JEST ELEKTROLIT?

Jest to płyn złożony z kwasu siarkowego rozpuszczonego w wodzie, umieszczony w akumulatorach ołowiowych. Magazynowany jest w komórkach akumulatora i umożliwia poprawne działanie ogniwa.